ساعات کاری: شنبه تا پنج شنبه 8:00 - 20:00
  • تماس

    09100330230

  • ارسال ایمیل

    karshenascar@gmail.com

 محبوبترین آپشن های خودرو

محبوبترین آپشن های خودرو

 

امروزه دیگر ماشین، تنها وسیله‌ای برای رساندن افراد به مقصد نیست و فراهم ‌کردن شرایط ایمنی و امکانات رفاهی برای سرنشینان آن نیز جز اولویت‌های خودروسازان قرار گرفته است. به تجهیزات و امکاناتی که بیشتر اتومبیل‌های لوکس به آن مجهز هستند، آپشن خودرو می‌گویند؛ البته امکان نصب تعداد زیادی از آن‌ها بر روی ماشین‌های معمولی هم وجود دارد. توجه داشته باشید که تعدادی از آپشن‌ها جهت افزایش سطح ایمنی و تعدادی برای زیبایی ظاهری کاربرد دارند.

ما در این مقاله از میان تعداد بی‌شمار آپشن‌ خودرو، محبوب‌ترین و کارآمدترین آن‌ها که در ایران طرفداران زیادی هم دارند را گردآوری کردیم تا به اطلاع شما برسانیم.

سیستم کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)

ACC یکی از آپشن‌های بسیار پیشرفته در خودرو‌های امروزی و نسل جدیدی از سیستم کروز کنترل‎ سرعتی است. در نسل قدیم یعنی سیستم کروز کنترل سرعتی، این امکان برای راننده فراهم می‌شد که با تثبیت ‌کردن سرعت اتومبیل به خود استراحت دهد و در حالی که ماشین با سرعت مشخص‌شده در حال حرکت است، برای مدتی پای خود را از روی پدال گاز بردارد.

سیستم کروز کنترل تطبیقی نسبت به نوع سرعتی، بسیار مجهزتر و کارآمدتر است. در تکنولوژی ACC، ماشین مجهز به سنسورهای حرکتی و رادارهای اسکن جاده‌ای است که با کمک آن‌ها، وضعیت اتومبیل را نسبت به جاده و خودروهای اطراف نیز تحت کنترل قرار می‌دهد؛ سرعت را متناسب با شرایط جاده تغییر می‌دهد و هنگام نیاز به صورت اتوماتیک ترمز می‌کند.

در حالی که سیستم کروز کنترل سرعتی، روی یک سرعت مشخص حرکت می‌کند و راننده برای ترمز کردن، باید پای خود را روی پدال ترمز قرار بدهد تا سیستم خاموش شود و کنترل ماشین دوباره به دست راننده بیافتد.

سیستم استارت بدون کلید (Keyless Start)

 

با کمک آپشن KS، امکان باز و قفل کردن درهای ماشین و استارت موتور بدون نیاز به استفاده از کلید برای شما فراهم می‌شود. در واقع شیوه کار به این صورت است که راننده با استفاده از کارت یا سوئیچ هوشمند در فاصله یک متری، قفل درها را به صورت اتوماتیک باز می‌کند و زمانی که پشت فرمان قرار می‌گیرد؛ بدون نیاز به فشار دکمه استارت، پدال ترمز را نگه داشته و در نهایت خودرو روشن می‌شود.

نکته مهم: در بعضی از ماشین‌های جدید، جهت رفع مشکل هک‌شدن کد سوئیچ هوشمند از چندین کد استفاده می‌شود و در هر بار استفاده، به صورت تصادفی بین سه تا هشت کد برای سنسور خودرو ارسال می‌شود تا ایمنی آن افزایش یابد.

 پارک کردن اتوماتیک (Auto Park)

سیستم Auto Park با کمک سنسورهای تعبیه‌‌ شده در سپرهای (جلو و عقب) ماشین و همچنین یک کامپیوتر پردازش‌گر مخصوص، مواردی همچون طول و عرض جای پارک، فضای موجود برای مانور اتومبیل و نحوه قرار‌گیری آن در محل پارک را محاسبه می‌کند.

آپشن Auto Park در دو نوع دستیار پارک اتوماتیک و پارک اتوماتیک فول ارائه می‌شود. در نوع دستیار پارک، کنترل دنده و ترمز به عهده راننده است؛ اما در نوع پارک اتوماتیک فول، تمامی عملیات پارک توسط خود سیستم انجام می‌شود که مختص خودروهای بسیار لوکس است.

نمایشگر شیشه جلو (Head-up Display)

HUD آپشن شگفت ‌‌انگیز نوینی است که تمام اطلاعات ضروری ماشین را بر روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارد تا تمام حواس راننده به سمت جاده باشد و از تصادفات احتمالی جلوگیری شود.

اطلاعات مورد نیاز نمایشگر شیشه جلو توسط دوربین‌های تعبیه شده و رادارهای اطلاعات موجود در خودرو فراهم می‌شود؛ در ادامه با کمک نقشه‌های دیجیتال، اطلاعات خارجی همچون محاسبات وضعیت جاده، موقعیت ماشین‌های اطراف شما، فاصله شما با خطوط جاده و … بر روی شیشه به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین علاوه بر موارد خارجی، اطلاعات خود اتومبیل همچون کیلومترشمار، وضعیت سیستم گرمایشی، مقدار سوخت، دمای موتور و … نیز در معرض دید راننده قرار می‌گیرد.

 سیستم دید در شب (Night Vision)

شما در مسیرهای کم ‌نور و حتی فاقد نور می‌توانید با سیستم Night Vision بدون هیچ مشکلی رانندگی کنید. سیستم دید در شب، مجهز به یک دوربین و سیستم مادون قرمز است که مسیر رانندگی را از مادون قرمز دریافت و به صورت سیاه و سفید بر روی یک نمایشگر یا صفحه کیلومتر‌شمار نشان می‌دهد و در نتیجه راننده را از وضعیت جاده مطلع می‌کند. این امکان یکی از آپشن‌های بسیار محبوب افرادی است که بیشتر در شب و جاده‌های کم نور رانندگی ‌می‌کنند.

 رادار نقطه کور

منظور از نقطه کور ماشین، محدوده‌ای در قسمت عقب اتومبیل با ابعاد ۹٫۵ در ۳ متر است که در زاویه مناسب دید راننده قرار ندارد؛ وظیفه رادار نقطه کور این است که ورود هر مانع یا خودرویی را در این محدوده به اطلاع راننده برساند.

آپشن نشانگر هشدار نقطه کور، چراغ زرد رنگی بر روی آینه‌های کناری خودرو است که با ورود هر مانعی در محدوده، به رنگ قرمز در‌می‌آید؛ همچنین در برخی از مدل‌های ماشین، این هشدار علاوه بر تغییر رنگ با سیستم ویبراتور صندلی یا بوق هشدار به اطلاع راننده می‌رسد.

 دوربین 360 درجه خودرو

دوربین ۳۶۰ درجه، یک نمای کلی از تمام فضای اطراف خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این آپشن از چهار دوربین در قسمت جلو، عقب و زیر آینه‌های بغل و همچنین سنسورهای موجود در آن‌ها تشکیل شده است که در نهایت با کمک یک نرم‌افزار، اطلاعات دریافتی از دوربین‌ها آنالیز و محاسبه می‌شود.

راننده با دوربین ۳۶۰ درجه، هنگام پارک کردن یا تردد از خیابان‌های باریک و تنگ بر اطراف خود تسلط کامل‌تری دارد و با اطلاعات کسب شده از آسیب رسیدن احتمالی به بدنه خودرو جلوگیری می‌شود.

 ردیاب خودرو (GPS)

GPS یک دستگاه کوچک سیم‌کارت‌‌خور بسیار ضروری است که به صورت جداگانه بر روی ماشین نصب می‌شود؛ موقعیت مکانی خودرو را از طریق ماهواره‌ها دریافت و مناسب‌ترین مسیر را به راننده نشان می‌دهد.

با آپشن ردیاب خودرو این امکان برای شما فراهم می‌شود که اگر در ماشین خود حضور نداشتید، با تلفن همراه از موقعیت آن مطلع شوید و حتی در صورت سرقت خودرو، مسیر حرکتی آن را دنبال کنید. از دیگر امکانات دستگاه GPS می‌توان به امکان خاموش‌کردن اتومبیل از راه دور، اطلاع‌رسانی هنگام ضربه‌زدن به آن و هشدار باز شدن درب یا روشن ‎شدن موتور اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که برخی از آپشن‌های خودرو، توسط کارخانه سازنده بر روی آن نصب می‌شود؛ اما شما متناسب با نوع اتومبیل‌تان می‌توانید آن را با آپشن‌های بیشتری مجهز کنید و از امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌دهد، بهره و لذت بیشتری ببرید و همچنین سطح ایمنی ماشین خود را افزایش دهید.

گرمایش و سرمایش صندلی‌ها

برخی از خودرو‌ها علاوه بر سیستم گرمایش و سرمایشی که برای خودرو است، سیستم سردکن و گرمکن جداگانه‌ای برای صندلی‌ها دارند. این آپشن به صورتی طراحی شده است که می‌توان با استفاده از آن دمای بدن را در فصل‌های مختلف تنظیم کرد. این آپشن برای روزهای سرد و گرم، رانندگانی که روماتیسم دارند و دیسک کمر کاربرد دارد و می‌تواند به راحتی آنها در شرایط مختلف کمک کننده باشد. این آپشن در گذشته تنها برای صندلی‌های جلو به کار برده می‌شد اما امروزه آپشن گرمایش و سرمایش برای صندلی‌های عقب نیز تعبیه شده است. هیوندای سوناتا و کیا اپتیما از خودروهایی بودند که امکان سفارش آن را در اختیار خریداران قرار دادند.

صندلی برقی حافظه دار

صندلی خودرو مهمترین آپشن راحتی خودرو است که در طرح‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. صندلی برخی از خودرو‌های مدرن به گونه‌ای طراحی شده که دارای حافظه‌اند و با تنظیمات می‌تواند در حالت‌های مختلفی قرار گیرد. برای مثال اگر کسی قد بلند یا کوتاه دارد می‌تواند با تنظیمات صندلی را با تناسبی که می‌خواهد تنظیم کند و هر صندلی می‌تواند تنظیمات خودش را داشته باشد.

ماساژور صندلی

یکی از آپشن‌هایی که در خودرو‌ها برای صندلی در نظر گرفته شده، ماساژور است. ماساژور صندلی می‌تواند حس خوبی بعد از رانندگی طولانی مدت و رفع گرفتگی و گردش خودن در بدن کمک کند. ماساژور صندلی در برخی از خودرها می‌تواند کل صندلی را به لرزش در آورد و فول آپشن باشد در برخی دیگر نیز صندلی حرکتی مانند دست انسان دارد و برای ماساژ ناحیه مورد نظر قابل تنظیم شدن است.

سقف متحرک یا سانروف و پاناروما

پاناروما به سقف‌هایی از اتومبیل گفته می‌شود که تمام سقف را در بر می‌گیرد این آپشن امکان دیدن آسمان و بیرون از خودرو را برای تمام سرنشینان فراهم می‌کند. جنس پاناروما از شیشه سخت است تا در هنگام ضربه و تصادف آسیب نبیند همچنین این شیشه قابلیت جذب ۶۰ درصد از اشعه‌های خورشید را دارد. سقف متحرک قابلیت دیدن بیرون از خودرو را در موقعیت‌های گوناگون فراهم می‌کند.

سانروف سقف متحرکی است که تنها بخشی از سقف خودرو را شامل می‌شود. سانروف‌ها در گذشته دستی بودند که در حال حاضر منسوخ شده و سانروف برقی جای آن را گرفته است. جنس آن نیز معمولا از شیشه یا پارچه است و می‌تواند به سمت بیرون باز شود و به تهویه هوای داخل خودرو کمک کند.

درب هوشمند صندوق عقب

در صندوق عقب می‌تواند به صورت هوشمند، دستی و برقی باز شود. برخی از خودرو‌ها حسگرهایی دارند که با قرار دادن پا در مقابل آن در صندوق عقب خودرو را باز می‌کنند و دیگر نیازی به باز کردن دستی صندوق نیست.

گرمکن غربیلک فرمان

این آپشن می‌تواند در روزهای سرد و زمستانی فرمان خودرو را گرم کرده تا راننده، سردی آن را احساس نکند. کلید گرمکن غربیلک روی فرمان است و می‌توان آن را خاموش و روشن کرد. گرمکن فرمان با برق ۱۲ ولت حرارت تولید می‌کند و سبب گرمی می‌شود.

پایش باد لاستیک‌ها

این آپشن باد تایرها را کنترل می‌کند و در صورت کم شدن باد تایر با چراغ هشدار آن را به راننده اعلام می‌کند. هر کدام از تایرها یک سنسور برای کنترل دما و میزان باد لاستیک‌ها دارند که وضعیت آنها را به طور دقیق نشان می‌‌دهد. زمانی که تنظیم باد صورت می‌گیرد سنسور‌ها باید کالیبره شوند تا چراغ هشدار آن خاموش شود.

صفحه نمایشگر هدآپ (HUD)

خودروهای جدید یک صفحه نمایشگر کوچک دارند که برخی از اطلاعات را به راننده نشان می‌دهد. اطلاعاتی مانند دور موتور، نقشه، دمای آب مصرف سوخت و … روی این نمایشگر نشان داده می‌شود تا راننده مجبور نباشد به چراغ‌های هشدار توجه کند. این آپشن از این جهت که برخی از اطلاعات مهم را به راننده نشان می‌دهد می‌تواند به ایمنی رانندگی کمک کند.

سنسور باران خودرو

سنسور اران شیشه‌های اتومبیل را باتوجه به سرعت بارش تنظیم می‌کند و سبب حرکت برف پاکن در مواقع مورد نیاز می‌شود.

آپشن هایی که روی بورس هستند

اتولایت خودرو

اتولایت یا نور خودکار یکی از آپشن‌هایی است که کم کم دارد در صنعت خودرو جا می‌افتد. در این آپشن، چراغ‌های جلو و عقب خودرو در زمانی که نور محیط کم می‌شود، به طور خودکار روشن شده تا دید کافی برای راننده را فراهم کند و در زمانی هم که نور محیط به حالت عادی برمی‌گردد، به صورت خودکار خاموش می‌شود.

با استفاده از اتولایت دیگر نیازی نیست حواس راننده به روشن یا خاموش بودن چراغ‌ها باشد و با تمرکز بیشتری می‌تواند رانندگی کند.

دی لایت خودرو

یکی از امکانات و تجهیزاتی که روی خودروهای ارزان قیمت هم نصب می‌شود، دی‌لایت یا چراغ روز است. چراغ روز معمولا یک نوار LED است که در بالا یا پایین قاب چراغ‌های جلو تعبیه می‌شود و در طول روز روشن است. این آپشن، توجه عابران پیاده، دوچرخه‌سوارها و موتورسوارها را به سمت خودرو جلب می‌کند و به آنها نشان می‌دهد که مراقب باشند.

نمایشگر لمسی

با گسترش و پیشرفت فناوری، نمایشگر لمسی به جزیی از زندگی روزمره‌مان تبدیل شده و در موبایل‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دیگر وسایل از آن استفاده می‌کنیم. در خودروها هم برای کنترل سیستم سرگرمی و همین طور تنظیمات اتومبیل از نمایشگر لمسی استفاده می‌شود.

نمایشگر لمسی قبلا یک آپشن لوکس محسوب می‌شد اما حالا در خودروهای ارزان قیمت داخلی هم دیده می‌شود. این آپشن را می‌توان به صورت مجزا هم نصب کرد و قابلیت اتصال تلفن همراه هوشمند را هم دارد.

دوربین عقب خودرو

این روزها دیگر کمتر خودرویی پیدا می‌شود که فاقد سنسور عقب باشد تا با هشدار دادن به راننده جلوی برخورد با مانع یا خودرو عقبی را بگیرد. اما دوربین عقب آپشنی است که بیشتر در خودروهای لوکس و بعضا اتومبیل‌های میان رده استفاده می‌شود.

دوربین کوچکی روی در صندوق عقب و بالای پلاک نصب می‌شود و هنگام دنده عقب، تصویر ویدیویی را روی نمایشگر لمسی خودرو نشان می‌دهد.

ترمز پارک برقی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعاتی که از زمان ساخت اولین خودرو تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترمز دستی است که معمولا دسته‌ای است که در مرکز خودرو و کنار صندلی راننده قرار گرفته تا از طریق آن، جلوی حرکت خودرو در زمان پارک گرفته شود.

در خودروهای روز دنیا دیگر خبری از دسته ترمز دستی نیست و تبدیل به یک دکمه کوچک شده که روی آن حرف P دیده می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست سریع کارشناس